Μόλις πριν λίγο καιρό η ισπανική εταιρία, Iberia αποτέλεσε την πιο
πρόσφατη είσοδο από το group των «ισχυρών» σε αυτή την νέα μόδα που
δημιουργείται μέσω διαδικτυακών δημοπρασιών για να ένα πολυπόθητο
upgrade από την οικονομική θέση στην Business Class.
«Η φιλοσοφία είναι απλή. Εάν η θέση 2Α (Business Class, συνήθως), σε ένα
αεροπλάνο που απογειώνεται από την Νέα Υόρκη με προορισμό το Λονδίνο
είναι κενή τότε έχουμε ένα όχι και τόσο καλό οικονομικό αποτέλεσμα για
την εταιρεία. Παράλληλα όμως, η συγκεκριμένη θέση είναι και άκρως
επιθυμητή για όσους ταξιδεύουν στην ίδια πτήση στην οικονομική θέση»,
εξηγεί ο Ken Harris ιδρυτής και CEO της Plusgrade, του λογισμικού που
χρησιμοποιούν οι αεροπορικές εταιρείες για τις δημοπρασίες και
συνεχίζει: «Η ιδέα ήταν να ενώσουμε κάπως αυτές τις δύο όψεις του
νομίσματος, αλλά και να το κάνουμε με έναν έξυπνο τρόπο».
Πώς λειτουργεί
Καταρχήν ο τρόπος λειτουργίας των ηλεκτρονικών αυτών δημοπρασιών
διαφέρει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία και τις προδιαγραφές που
θέτουν (κάποιες εταιρείες διαθέτουν και θέσεις First Class). Οι θέσεις
λοιπόν διατίθενται για την δημοπρασία λίγες ημέρες πριν και ο αριθμός
τους εξαρτάται από τον αριθμό των θέσεων που έχουν μείνει απούλητες.
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όσοι έχουν αγοράσει εισιτήριο οικονομικής
θέσης για την συγκεκριμένη πτήση ενώ σε πολλές εταιρείες παίζει ρόλο αν ο
συμμετέχοντας είναι μέλος κάποιου frequent flyer προγράμματος.
Ο κάθε ενδιαφερόμενος τώρα δηλώνει την προσφορά του, χωρίς να γνωρίζει
τις υπόλοιπες προσφορές, ανάλογα με το ποσόν που θα επιθυμούσε να
διαθέσει για να απολαύσει Business Class υπηρεσίες στην πτήση. Όποιος
έχει κάνει φυσικά την μεγαλύτερη προσφορά αυτόματα γίνεται και ο κάτοχος
της θέσης. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες δεν χάνουν κάτι απλά τελικά θα
επιβιβαστούν με το boarding pass της οικονομικής θέσης που είχαν
αγοράσει έτσι και αλλιώς. Το πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει μια προσφορά
εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η εταιρεία, η ημερομηνία και το
δρομολόγιο ενώ όπως αποκαλύπτουν οι αεροπορικές εταιρείες το κόστος
βρίσκεται χαμηλότερα από την κανονική τιμή μιας business class θέσης.
Ένα ερώτημα που δημιουργείται από την παραπάνω διαδικασία είναι κατά
πόσο θα επηρεαστούν οι premium πωλήσεις των αεροπορικών εταιρειών από
τις δημοπρασίες; Γιατί κάποιος που θέλει να ταξιδέψει business class δεν
δίνει απλά μια υψηλή προσφορά στην δημοπρασία και να πάρει την θέση σε
χαμηλότερο κόστος; Ο Ken Harris έχει την απάντηση σε αυτό «Το ότι
καταθέσατε μια προσφορά στην δημοπρασία δεν εγγυάται σε καμιά περίπτωση
πως έχετε εξασφαλίσει και την θέση σας. Αν έχετε διαθέσιμο το ανάλογο
budget και θέλετε να ταξιδέψετε business class τότε πρέπει να κλείσετε
κανονικά την θέση σας. Αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να
διασφαλίσετε το πως δεν θα περάσετε τον Ατλαντικό στην οικονομική θέση.
Η άποψη των αεροπορικών εταιρειών
Η Austrian Airlines είναι από τις πρώτες αεροπορικές εταιρείες που
καθιέρωσε το σύστημα και θεωρείται από τις πιο «δημοκρατικές» στην
διαδικασία, αφού στην δημοπρασία μπορεί να συμμετέχουν όλοι ανεξάρτητα
από το αν είναι μέλη ή όχι στο frequent flyer πρόγραμμά της. Οι
υπεύθυνοι της Austrian λοιπόν δεν ανησυχούν για το μέλλον των premium
πωλήσεων τους καθώς βλέπουν τις θέσεις που διατίθενται από τις
δημοπρασίες ως εντελώς ξεχωριστό προϊόν, ακόμα και αν τελικά και αυτός
που έχει κρατήσει κανονικά την θέση τους και αυτός που κατέθεσε την
υψηλότερη προσφορά απολαμβάνουν τις ίδιες ανέσεις.
«Πρόκειται για ένα προϊόν που απευθύνεται σε ένα εντελώς διαφορετικό
κοινό», εξηγεί η Stephanie Kunath, Director of Revenue Management &
Business Development της Austrian Airlines και συνεχίζει: «Οι
δημοπρασίες αυτές δεν απευθύνονται στον businessman που συνηθίζει να
πετάει στην Business Class και θέλει να είναι 100% σίγουρος πως θα
ταξιδέψει σε αυτήν και την επόμενη φορά. Απευθύνονται σε επιβάτες που θα
ήθελαν να απολαύσουν τις ανώτερες υπηρεσίες αλλά που μπορούν να
ταξιδέψουν και χωρίς αυτές»
Μέχρι σήμερα πάντως η πορεία του concept φαίνεται ιδιαίτερα επιτυχημένη
αφού το χρησιμοποιούν ήδη εταιρείες όπως οι Etihad, Austrian, Brussels,
Iberia, TAP Portugal, Virgin Atlantic, Air New Zealand κ.λπ. ενώ οι
υπεύθυνοι της Plusgrade προβλέπουν οι συνεργαζόμενες εταιρείες να
διπλασιάζονται μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου